Koło biologiczno - chemiczne 2017/2018 Żegnamy się już z kołem biologiczno-chemicznym w tym roku szkolnym. Do zobaczenia we wrześniu! ;) Na ostatnich majowych zajęciach koła biologiczno-chemicznego uczennice klasy 2a obserwowały pod mikroskopem różne preparaty. Udało się im zrobić kilka fotografii. Zobaczcie sami :) Na zajęciach koła biologiczno-chemicznego mieliśmy okazję wykonać próbę lustra srebrnego, czyli tzw. próbę Tollensa. Do probówki nalaliśmy azotanu (V) srebra. Następnie dodaliśmy kilka kropli stężonego roztworu wodorotlenku sodu. Do powstałego osadu dodawaliśmy kroplami amoniaku, aż do rozpuszczenia osadu. Później dodaliśmy roztworu glukozy i wszystko ogrzewaliśmy w zlewce w gorącą wodą. Po jakimś czasie na ściankach probówki pojawiła się błyszcząca warstwa, zwana lustrem srebrnym. Pozytywny wynik próby Tollensa dowodzi, że glukoza ma właściwości redukujące.Na dzisiejszych zajęciach koła biologiczno-chemicznego wykonaliśmy doświadczenie pt. płonąca woda. Do naczynia z wodą dodaliśmy płynu do mycia naczyń. Następnie wpompowaliśmy do niej gaz do zapalniczek, który zawiera propan-butan. Do powstałej piany zbliżyliśmy palącą się zapałkę. Piana zapaliła się jasnym płomieniem. Jest to spowodowane tym, że zawiera ona propan-butan. Mieszanina tych węglowodorów pali się w powietrzu, utleniając się do dwutlenku węgla i wody. To doświadczenie było efektowną dla oka i pouczającą zabawą! :) Bartosz B. Na ostatnich zajęciach koła biologiczno-chemicznego mieliśmy okazję wcielić się w role konstruktorów. Zbudowaliśmy z dostępnych atomów wiele cząsteczek różnych związków chemicznych np. alkanów, alkoholi, kwasów karboksylowych, estrów a nawet witamin. Skonstruowaliśmy również model cząsteczki DNA, czyli kwasu deoksyrybonukleinowego oraz szkielety do baniek mydlanych. Te zajęcia pomogły nam w rozwijaniu wyobraźni przestrzennej. Czekamy na następne! Na dzisiejszych zajęciach koła biologiczno-chemicznego mieliśmy okazję sprawdzić, czy błona komórkowa umożliwia transport wody pomiędzy komórką a środowiskiem. Samodzielnie przygotowaliśmy preparaty mikroskopowe z skórką cebuli. Następnie przeprowadziliśmy obserwację mikroskopową budowy komórek. Później zrobiliśmy nowe preparaty, a zamiast wody użyliśmy roztworu soli kuchennej i znów oglądaliśmy preparaty pod mikroskopem. Okazało się, że cytoplazma wypełniająca wnętrze komórek skurczyła się i odstawała od ściany komórkowej. Zatem błona komórkowa umożliwia transport substancji pomiędzy komórką, a środowiskiem, gdyż roztwór soli spowodował zmianę objętości cytoplazmy komórki. Jak zawsze w środę tuż po lekcjach idziemy na nasze ulubione zajęcia - kółko biologiczno-chemiczne. Tam, pani Weronika czekała na nas z kolejnym pasjonującym doświadczeniem. Czy glukoza reaguje z wodorotlenkiem sodu? To pytanie nie pozostało długo w naszych głowach po tym doświadczeniu. Najpierw, do siarczanu(VI) miedzi(II) dodaliśmy kilka cm3 zasady sodowej, aby potem świeżo strącony wodorotlenek miedzi (II) dodać do roztworu glukozy. Mieszaninę ogrzewaliśmy przez dłuższą chwilę w zlewce z gorącą wodą. Czas oczekiwania umilały nam rozmowy z panią, żarty oraz sesje zdjęciowe;). Błękitna ciecz zmieniła swój kolor na pomarańczowy. A jednak! Glukoza reaguje z wodorotlenkiem, to znaczy, że ma właściwości redukujące! Ale jak to się stało? Po odpowiedź musimy wrócić do początku procesu i popatrzeć na niego z zupełnie innej perspektywy, perspektywy chemicznej. Na początku, kiedy do roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) daliśmy zasadę sodową, powstał wodorotlenek miedzi (II). Można to zapisać w następującej reakcji : 2 NaOH + CuSO4 ~~~~> Na2SO4 + Cu(OH)2. Następnie, w wyniku ogrzewania wodorotlenek miedzi(II) rozkłada się na tlenek miedzi(II) i wodę. Zauważymy to w reakcji Cu(OH)2 ~~~~> CuO + H2O. Za to glukoza reaguje z tlenkiem miedzi(II) w następującym równaniu : C6H12O6 + 2CuO ~~~~> Cu2O + C6H12O7 <==== [ Kwas glukonowy ].I tak zakończyła się kolejna fascynująca przygoda chemiczna na kółku zainteresowań - wykonaliśmy tzw. próbę Trommera;) Krzysztof, klasa 3a Na zajęciach koła biologiczno-chemicznego mieliśmy okazję sprawdzić jaki odczyn mają produkty z najbliższego otoczenia np. olej, kawa, herbata, denaturat, ocet, roztwory soli, kwasku cytrynowego, cukru i preparatu do udrażniania rur. Dany odczyn określaliśmy przy użyciu papierka wskaźnikowego, który zabarwiał się w zależności od odczynu - przy kwasowym zmieniał się na czerwony, a przy zasadowym na niebieski. Gdy odczyn był obojętny papierek nie zmieniał swojego zabarwienia. Na zajęciach koła biologiczno-chemicznego mieliśmy okazję zbadać wpływ substancji takich jak: metanol, soli metali ciężkich, kwasu oraz temperatury na białko jaja kurzego. Mogliśmy obserwować nieodwracalny proces ścinania się białek, który nazywany jest denaturacją. Z niecierpliwością czekamy na kolejne zajęcia! ;) Julka, Monika i Aga Basia S., Karolina T. |
DLA UCZNIÓW >